Page 3369 - Rinnakkain_Raamattu_uusi

Basic HTML Version

2:27 Ja luonnostaan ympäri-
leikkaamaton, joka täyttää
lain, on tuomitseva sinut, joka
lainkirjaiminesi ja ympärileik-
kauksinesi olet lainrikkoja.
2:27 Ja se joka luonnostansa
esinahka on ja täyttää lain,
pitää sinun tuomitseman,
joka puustavin ja ympäri-
leikkauksen lain käyt ylitse?
2:27 Ja nijn se joca luonnos-
tans esinahca on ja täyttä
Lain/ pitä sinua duomidze-
man/ joca bookstawin ja ym-
bärinsleickauxen Lain ylidze-
käyt.
2:28 Sillä ei se ole juutalai-
nen, joka vain ulkonaisesti on
juutalainen, eikä ympärileikka-
us se, joka ulkonaisesti lihas-
sa tapahtuu;
2:28 Sillä ei se ole Juudalai-
nen, joka ulkonaisesti (Juu-
dalainen) on: ei myös se ole
ympärileikkaus, mikä ulko-
naisessa lihassa tapahtuu;
2:28 Sillä ei se ole Judalai-
nen/ joca ulconaisest Juda-
lainen on: ei myös se ole
ymbärinsleickaus cuin ulco-
naisest lihas tapahtu.
2:29 vaan se on juutalainen,
joka sisällisesti on juutalainen,
ja oikea ympärileikkaus on
sydämen ympärileikkaus Hen-
gessä, ei kirjaimessa; ja hän
saa kiitoksensa, ei ihmisiltä,
vaan Jumalalta.
2:29 Mutta se on Juudalai-
nen, joka sisällisesti salattu
on, ja sydämen ympärileik-
kaus on ympärileikkaus, joka
hengessä tapahtuu, ei puus-
tavissa; jonka ylistys ei ole
ihmisiltä, vaan Jumalalta.
2:29 Mutta se on Judalainen/
joca sisällisest salattu on/ ja
sydämen ymbärinsleickaus/
on ymbärinsleickaus/ joca
Henges tapahtu ja ei books-
tawis/ jonga ylistys ei ole
ihmisildä/ waan Jumalalda.
Rooma
3 LUKU
3 LUKU
III. Lucu .
3:1 Mitä etuuksia on siis juu-
talaisilla, tai mitä hyötyä ym-
pärileikkauksesta?
3:1 Mitäs siis Juudalainen
on parempi? Eli mitä ympäri-
leikkaus auttaa?
3:1 MIsästä Judalainen on
parambi? Eli mitä ymbärins-
leickaus autta?
3:2 Paljonkin, kaikin tavoin;
ennen kaikkea se, että heille
on uskottu, mitä Jumala on
puhunut.
3:2 Tosin sangen paljo. Sillä
ensin on se, että heille on
uskottu, mitä Jumala puhu-
nut on.
Tosin/ sangen paljo.
3:2 Ensin/ että heille on us-
cottu mitä Jumala idze puhu-
nut on.
3:3 Mutta kuinka? Jos jotkut
ovat olleet epäuskoisia, ei
kaiketi heidän epäuskonsa ole
Jumalan uskollisuutta tyhjäksi
tekevä?
3:3 Mutta ettei muutamat
niitä uskoneet, mikä siitä on?
Pitäiskö heidän epäuskonsa
Jumalan uskon turhaksi te-
kemän?
3:3 Mutta ettei muutamat nij-
tä usconet/ mikä sijtä on?
Pidäiskö heidän epäuscons
Jumalan uscon turhaxi teke-
män?
3:4 Pois se! Olkoon Jumala
totinen, mutta jokainen ihmi-
nen valhettelija, niinkuin kirjoi-
tettu on: Että sinut havaittai-
siin vanhurskaaksi sanoissasi
ja että voittaisit, kun sinun
kanssasi oikeutta käydään.
3:4 Pois se! vaan paremmin,
olkoon Jumala totinen, vaan
jokainen ihminen valehtelia,
niinkuin kirjoitettu on: ettäs
olisit oikia sanoissas ja voit-
taisit, kuin sinä tuomitaan.
Pois se.
3:4 Waan parammin/ olcon
Jumala totinen/ ja caicki ih-
miset walehteliat. Nijncuin kir-
joitettu on: sinun pitä totisen
sanoisas oleman/ ja woitat
cosca sinä duomitan.
3:5 Mutta jos meidän vääryy-
temme tuo ilmi Jumalan van-
hurskauden, mitä me siihen
sanomme? Ei kaiketi Jumala
ole väärä, kun hän rankaisee
vihassansa? Minä puhun ih-
misten tavalla.
3:5 Jos siis meidän vääryy-
temme Jumalan oikeutta
ylistää, mitäs me sanomme?
Onko Jumala väärä, että hän
siitä vihastuu? (minä puhun
ihmisten tavalla.)
3:5 Jos sijs se nijn on/ että
meidän wäärydem Jumalan
oikeutta ylistä/ mitästä me
sanomma? Ongo sijs Jumala
wäärä/ että hän sijtä wihas-
tu? ( minä puhun ihmisten
tawalla )